Thursday 14 September 2017

Belajar..

Beberapa minggu ni banyak belajar dari pengalaman.. Antaranya ialah

  1. Untung orang yang kuat mengampuuu.. 
  2. Untung orang yang petah dan tajam lidah.. Semua orang buat, salah! Aib orang cepat disebar. Kau lupa agaknya hidup ada pasang surut.. Kau tunggu karma datang mencari.
  3. Meski kita tak cari masalah dengan orang, orang masih boleh buat masalah dengan kita.. Hadapla jugak ketaikan tersebut!!
  4. Melepaskan tangungjawab itu mudah. Pejam mata, lempar saja. Nasibla yang terkena. Berdarahlah kau sorang-sorang.
  5. Tak perlu rekrut kroni. Itu tandanya kau tak da keyakinan diri. Bersama mengumpat, mengutuk sana sini. Bukan korang menyelesai masalah, tambah kusut ada la!
  6. Tak perlu mengungkit. Kalau kau tak nak buat, jangan buat. Kalau kau buat jugak, kau penat, dan kau akan mengungkit segala yang kau buat seolah-olah kau sorang saja yang pernah buat kerja. Orang lain makan gaji buta! Nak tanyala, kau buat kerja kau sebab apa? Mengejar pahala atau mintak puji saja? 
  7. Kita takkan dapat memuaskan hati semua pihak. Itu adat.
  8. Membuat keputusan tu tak pernah mudah. Banyak hati yang kau kena teliti. 
  9. Aku tak ada masalah dengan kau selagi kau tak buat masalah dengan aku! Ya, aku berdendam! Aku juga bukan pemaaf! Hipokrit? Itu jauh sekali. Tak suka, aku tunjuk tak suka!
Huh!! Banyak betul kejadian.. Stress betul.. Semoga dijauhkan dengan orang-orang yang negatif pada masa akan datang.. Terutamanya di tempat kerja.. Amin Ya Allah..


No comments:

Post a Comment