Friday 2 December 2016

Ampaian..



Antara perkara yang dapat menenangkan Cik Yaya adalah ampaian.. Baju-baju yang disinar cahaya mentari. Ditiup angin sepoi-sepoi bahasa.. Arghhh... Indahnya.. 

Sedar tak sedar banyak yang kita boleh pelajari dari ampaian.. 

Pertamanya proses penyejatannya yang berlaku tanpa kita sedari tetapi memberikan hasil yang realistik. Manusia juga harus begitu.. Bak kata pepatah.. Diam-diam ubi berisi gitu..

Keduanya, ampaian dapat menceritakan keperibadian seseorang.. Tak percaya? Betul.. Ada orang menggantung pakaian yang kecil sampai besar. Ada orang akan terbalikkkan dulu pakaian sebelom menggantung. Ada orang yang gantung senget benget.. Tak ke semua tu mencerminkan keperibadian? Apa maksud disebalik semua tu? Entahla.. Korang agak-agak la sendiri.. Hehe.. Jangan marah na..

Ketiganya.. Dengan menelek ampaian, kita dapat kenal pasti ahli dalam sesebuah keluarga. Hal ini terbukti masa Cik Yaya ikut mak dan ayah Cik Yaya merisik untuk Pak Lang Cik Yaya satu ketika dulu. Klu yang digunakan adalah ampaian. Sekiranya ada baju-baju yang mungkin dipakai oleh anak dara, mereka akan singgah untuk merisik. Boleh dikatakan hampir semua tepat. Memang akan ada anak dara dalam rumah tu.. Cuma tak tahu dah dipetik orang atau belom.. Akhirnya usaha mereka berhasil.. Unik kan jodoh? 

Itulah beberapa hal berkaitan ampaian.. Mak Cik Yaya kata orang tua-tua dulu kalau mengamalkan sesuatu 'ilmu' tak boleh lalu bawah ampaian.. Takut tawar.. Hilang kemujarabannya.. Tak tahu la betul ke tidak sebab Cik Yaya belajar ilmu matematik dan sains ja.. Setakat ni dok lalu bawah ampaian ok lagi.. Hehe.. 

Sekian tentang ampaian.. Nak menikmati pemandangan ampaian di rumah pon tak dapat waktu ni.. Asik hujan.. Tido lagi baik.. Haha.. Bye bye korang!!

No comments:

Post a Comment