Monday 3 June 2024

Ikut Lawatan

Ha, lama dah cerita pasal rombongan ni. Sekarang cuti sekolah, baru la ada masa nak update blog ni. Nak tulis post ni perlu ada mood juga. Hehehe..

Begini ceritanya.. Awal tahun hari tu, bulan Febuari, Cik Yaya ikut rombongan ke Thailand pergi lawatan penanda aras ke sekolah dan universiti sana. Seronokkkk. Pergi pula dengan kawan-kawan sekerja. Memang meriah dalam bas. Adala ujian sana sini, tapi yang seronok tu lebih banyak lagi. 

Kali pertama Cik Yaya ke Thailand dulu, Cik Yaya masuk ikut Imigresen Padang Besar. Kali ini tidak. Kami berkumpul di Imigresen Rantau Panjang seawal jam 7 pagi. Ramai betul orang. Sabar je la.. Dari imigresen Rantau Panang, kami tembus di sempadan Sungai Golok. 




Lepas tu bermulalah perjalanan kami menaiki bas menuju ke tempat tujuan. Terasa lama sangat dalam bas. Tidur jaga, tidur jaga, tidu lagi, jaga lagi, tak sampai-sampai. Rupanya, di Thailand ada peraturan.  Kata pemandu pelancong kami, Nan, bas tak boleh lebih 90km/jam. Terasa perlahan sangat.. Hahaha





The sceneries..

Akhirnya kami sampai ke tempat tujuan. Universiti yang kami pergi namanya Walailak University yang terletak dia daerah Nakhon Si Thammarat. 

Kedatangan kami disambut oleh siswa siswi disana yang telah pon lama menunggu kerana kami agak tersasar daripada perancangan asal... Mereka ada daripada Melayu Languange and Cultural Club (MLCC) di universiti tersebut. Mereka terdiri daripada pelajar pelbagai jurusan. Majlis malam tu pon menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantara. Bermula dari ucapan sehinggalah persembahan. Macam-macam persembahan disajikan pada malam tu daripada tuan rumah dan ada juga persembahan balas daripada tetamu, Persatuan Penulis Johor. Pengalaman yang sangat menarik.









Keesokkannya, kami ke sekolah pula untuk melihat pengurusan sekolah di Thailand. Sekolah rendah Panya Saratham Munnithi. Bersih dan kemas sekolahnya. Masa kami sampai, sekolah tengah adakan Mesyuarat Agung PIBG. 









Comeyyy


Dah panjang nau ni.. nanti Cik Yaya sambung tempat dan aktiviti lain pula.. Banyak benda nak cerita ni..

To be continue...

No comments:

Post a Comment