Wednesday 5 June 2024

Ikut Lawatan (2)

Hai hai hai! Welcome back guys.

Sambung cerita, selain daripada melawat universiti dan sekolah  kami juga pergi menyinggah ke tempat-tempat menarik di sepanjang perjalanan.

Nakhon Si Thammarat Provincial Central Mosque

Masjid Kersik atau juga Kerisik, Kerisek, Krisek Keresik, Kresik, Kresek, Krue Se dan Gresik atau juga dikenali sebagai Masjid Sultan Muzaffar Shah atau "Masjid Pintu Gerbang". Banyak kan namanya. Cik Yaya pernah tengok pasal masjid ni dalam salah satu episod dokumentari Atlas Masjid Nusantara. Tak sangka dapat melihat sendiri di depan mata. Happy! Alhamdulillah




Pergi shopping kat Nora Plaza. Banyak barang kulit dan kraftangan kat sini.

Kali kedua menjejakkan kaki ke Samila Beach.

Kali pertama makan snack ni kat Samila.. Cucur udang yang penuh udang. Sampai Cik Yaya recreate balik kat rumah. Haha.. Nanti Cik Yaya tunjuk dalam post lain ye.. Sipi-sipi kejadiannya. Sama tapi tak serupa.  (Show off mode on, hahaha)

Misi mencari benda alah ni di sepanjang Samila Beach sebab pernah makan kat sini dulu. Akhirnya jumpa yang berkenan di hati. Yey, puas hati!

Melawat Khlong Hae Floating Market lagi..


Sekali lagi saya ingin membuktikan bertapa setianya Cik Yaya. Banyak-banyak makanan yang terjual di Floating market tu, Cik Yaya hanya mencari dua makanan ni je. Sebabnya inilah yang Cik Yaya makan masa kali pertama datang dulu. Hmmm..


Kali pertama ke Kaysorn Sorvenir Shop. Macam-macam ada kat sini. Cenderahati macam keychain, buah-buahan kering, kekacang, sabun, pakaian, beg, minyak angin, baju dan macam-macam lagi. Memang one stop center lah.

Akhir sekali singgah ke Sakom Beach Market. Tapi sayangnya Cik Yaya tak sempat snap gambar sebab terlalu sibuk memborong kacang-kacang dan buah-buah kering. Memang best dan rambang mata. 

Gambar dari google. 

Dari Sakom, kami terus balik ke Malaysia. Berakhirlah perjalanan lawatan penanda aras kami. Tetapi, kami tak terus balik ke rumah, Cik Yaya dan kawan-kawan lanjutkan lagi dengan menjelajah dalam Malaysia pula. Hahaha.. Nantikan laporannya...

No comments:

Post a Comment