Thursday 15 October 2020

Pengaruh Korea..


Cer teka apa benda ni? Inila sup seaweed. Selalu tengok dalam cerita Korea. Carila resepi kat internet. Cik Yaya pon beli la benda alah ni kat shopee. Pastu gigihla masak.. Rasa macam mana? Sedapppp.. Kena la dengan selera. Tak tau la rasa original macam mana sebab tak pernah makan. Harap-harap menyamai la..

Siapa kata kalau kita minat K-Pop kita hanya melagha? Hehe.. Boleh kenal budaya negara lain apa.. Tau bahasa depa sikit-sikit.. Makanan depa.. Tengok keindahan negara depa.. Betoi dak?

Sebenarnya semua ada baik buruk. Bagi Cik Yaya, asalkan kita tak berlebih-lebihan, kita akan selamat. Jangan terlalu obses, jangan sampai lupa jati diri sendiri.. Jangan ikut perkara-perkara negatif dalam drama ke.. Filem ke.. Lagu ke.. Contoh senangkan, pakaian mereka yang mencolok mata. Sangat menyimpang daripada tuntutan agama.. Contoh lainnya, Bahasa Inggeris yang broken yang selalu ada dalam lagu korea. Biasa jumpa kan? Ajaibnya lagu diorang tetap popular dengan grammar dan pronunciation yang ke laut tu. Waima orang putih sendiri menerima lagu yang broken tu.. Pelik tapi benar.. 

Pendek kata, bersederhanalah.. Jangan keterlaluan dalam sesuatu perkara. Hampa setuju dak?





 

No comments:

Post a Comment